گل ساناز با نام علمی Rosa spp از خانواده رز مینیاتوری است که از ترکیب رز معمولی و رز چینی بدست می آید. سایز گلهای ساناز از رز مینیاتوری بزرگتر است و البته دارای طول دوره ی گلدهی زیادی می باشد و می تواند مدتی طولانی زینت بخش فضای بیرونی منزل شما باشد .

روش نگهداری و پرورش گل ساناز:
آبیاری: در طول دوره ی گلدهی سعی کنید آبیاری منظم  و روزانه گیاه را انجام دهید، بدین منظور می توانید خاک گیاه را چک کنید، زمانیکه خاک گیاه خشک شده باشد بهترین زمان برای آبیاری می باشد.
**در طول دوره ای که گیاه در خواب است میزان آبیاری را کاهش دهید.
**پس از هر بار آبیاری، آب باقیمانده در زیرگلدانی را خالی کنید که ریشه ی ساناز دچار پوسیدگی نشود.
خاک: بهترین خاک برای این گیاه ترکیبی از خاک رس و ماسه می باشد، فقط توجه داشته باشید که خاک از زهکشی خوبی برخوردار باشد.
نور: ساناز همچون سایر انواع رزها به میزان زیادی نور نیازمند است، در صورتیکه میزان نور کاهش یابد گلدهی کم شده و امکان رنگ پریدگی گیاه وجود دارد.
**بهترین مکان برای نگهداری ساناز، مکانی است که سایه آفتاب باشد.
تکثیر: تکثیر ساناز از طریق قلمه زنی گیاه انجام می شود.

ازدیاد این گیاه از طریق قمه زنی صورت میگیرد. دو نوع قلمه برای این روش میتوان تهیه کرد:

  1. قلمه سبز: پس از پایان گلدهی، از ساقه سبز بدون گل میتوان قلمه را تهیه نمود. باید تمام برگها را به جز چند برگ کوچک انتهایی حذف کرده و بهتر است قبل کشت در خزانه کمی انتهای قلمه را زخمی کرد تا ریشه زایی بهتر صورت گیرد.
  2. قلمه چوبی: این قلمه بعد از ریزش برگها در پاییز تهیه میشود. تیمار اعمال شده بر این قلمه مانند قلمه سبز است و بهتر است انتهای آن نیز خراش داده شود.

در مجموع هر نوع قلمه ای که تهیه شد باید  در بستری مناسب مثل ماسه بادی، مرطوب، روشن و به دور ازنور مستقیم خورشید کشت شود و اجازه داد تا ریشه زایی صورت گرفته و قلمه استقرار یابد و بعد به زمین اصلی انتقال می یابد.

دما: این گیاه گرما را بیشتر از سرما دوست دارد، البته گرمای بیش از حد موجب کاهش گلدهی می شود. دمای متعادل بهترین شرایط برای گلدهی ساناز است.