ساکولنت اشک تمساح چند ساله و بومی ماداگاسکار از خانواده کالانکوآ می‌باشد. نام علمی کاکتوس اشک تمساح Kalanchoe Daigremontiana  می‌باشد. نام انگلیسی آن Bryophyllum است. گیاه بریوفیلوم ، مادر هزار فرزند، اشک تمساح یا کالانکوآ هم نامیده می شود.

اشک تمساح دارای برگ‌های گوشتی،  بدون کرک و صاف همیشه‌سبز دائمی و ساقه ضخیمی است که فرم رشدی تک ساقه دارد. این گیاه یک شاخه اصلی که در انتها به چند شاخه تبدیل می‌شود به ارتفاع یک متر و نیم دارد. از خصوصیات عجیب این گیاه می‌توان به جوانه‌های کوچک روی لبه برگ اشاره کرد که هنگامی‌که دارای ۴ برگ شدند از برگ جدا می‌شوند و به‌صورت گیاهی جدید به وجود می‌آید.

گل گیاه اشک تمساح      گلهایی شبیه لوستر وارونه دارد که از این رو به آن گل طبقاتی یا ....گل لوستری می گویند. گلدهی بریوفیلوم معمولا از سال دوم به بعد ....در فصل زمستان می باشد. گلها معمولا تا حدود دو ماه بر روی گیاه ....باقی می مانند. البته هنگام گل دادن ارتفاع این گیاه به یک ونیم متر ....می رسد . معمولا این گیاه هر سال گل نمی دهد و دو یا سه سال ....طول می کشد تا گل دهد.

 

 

 

 

 

 

شرایط نگهداری :

اب :

این گیاه رو اگه از سن یک سالگی به بعد بخرید ، زیاد اب نمی خواد . کلا کمتر از گیاه قاشقی بهش اب بدید . مثلا توی هوای سرد سال ، 11 روز یکبار و روزای گرم 6 روز یکبار تقریبا . کلا گیاه حرف گوش کُنیه و اذیت اصلا نمی کنه . 

فقط اب بهش زیاد ندین که گندیدگیش ملسه . 💥💥💥

🏜️ خاک:

این بنده خدا ، خیلی کم توقعه . مثل خود مردم افریقا کم توقع و مثل مردم ایران جان سخت ! ولی خب تو خاکش به نسب یک به چهار ماسه و یکم پیت ماس و خاکبرگ و خاک باغچه 

🌡️  دما:

هات باشه . هات ♨️

کلا جای گرم و نور دار ☀️ رو دوست داره .  زیر 10 درجه دیگه ازش انتظار نداشته باشید . 

نیاز کودی:

گفتم که ! کم توقعه . هرچی به بقیه دادی به اینم بدین . والا

 

افات:

سخت جونه . مثل خودمون . دیر به عزرائیل جون میده . ولی خب بازم امکان داره که تو  خاکش از این مگسای کوچیک **** پیدا بشه  که میتونید روی  سطح خاکش رو   تا دوسانت کوکوپیت بریزید . 

 

رطوبت: 

هم اره و هم نه 

 

منظورم میانه رویه . به درد جاهای خشک هم می خوره . ولی خب حکم سیرترشیه رو داره دیگه. نباشه غذا میخوری ولی اگه باشه ... واییی

 

تکثیر اشک تمساح

زاد و ولد : 

الان که دارم اینو می نویسم ، یک موسی کو تقی ( شما اگه مشهدی نباشی ، بهش میگی قمری یا یاکریم ) زل زده تو چشمام . اینا دوساله مهمون تراس اتاق بنده هستن . دو تا اومدن و شش تا برگشتن . فک کنم یارانه ها بهشون ساخته و گرنه عقل سلیم میگه : اخه تو این شرایط .... 😂

تکثیر اشک تمساح

 

با قلمه ساقه، بذر، پاگیاه و گیاهک ها به آسانی امکان پذیر است. برای قلمه گیری این کار را باید در تابستان انجام شود ساقه ای که برای قلمه انتخاب می کنید باید دارای چند جفت برگ باشد. پس از برش قلمه ها آنها را به مدت 2-3 رز در گوشه ای قرار دهید تا محل بریدگی پینه ببندد. پس از زمان طی شده آنها را در خاک بکارید فقط دقت کنید خاک و گلدان دارای زهکشی خوبی باشد.

تکثیر اشک تمساح

کاشت بذر از دی ماه تا تیر ماه انجام می شود ولی برخی پرورش دهندگان در طول سال به تدریج بذرها را کشت می کنند تا قابلیت تولید در تمام طول سال را داشته باشند. بذر برای رویش نیاز به نور دارد، بنابراین نباید روی بذر پوشانیده شود.

تکثیر از طریق گیاهک همانطور که در بالا اشاره شد اصولا بعد از 4 برگی شدن بر روی خاک اطراف گل افتاده و به خاطر داشتن ریشه، رشد را شروع می کنند و پس از قد کشیدن می توانید آنها را به گلدان های مناسب تری انتقال دهید.

تکثیر اشک تمساح

اگر این گیاه را از طریق قلمه زدن زیاد نماییم معمولا گیاهی با ساقه ضخیم تر و قد بلندتر به دست می آوریم قدرت ریشه زایی در این گیاه خیلی زیاد می باشد اگر یک برگ را از قسمت دمبرگ در خاک بکاریم و البته به آن رطوبت کافی برسد ، برگ ریشه تولید کرده و گیاه جدیدی از آن می روید . البته معمولا خود برگ بعد از چندین هفته به مرور خشک می گردد اما گیاه جدید به رشد خود ادامه می دهد .

اشک تمساح