باغبانی

 با سلام

اگر به این وبلاگ امده اید پس علاقه مند به گل‌و گیاه هستید .

در باور عامیانه عده ای پژمرده شدن گل هایشان را با اصطلاح به دستم نمی اید توجیه می کنند اما ایا واقعا گل به دست من می اید و به دست دیگری نمی اید ؟

اگر این مطلب را تا اخر بخوانید و عمل بکنید مطمئن باشید دیگر گیاهانتان از دستتان حتی خارج هم نمی شوند . 

اماده اید ؟ 

پس یا علی 


۱_ اولین قدم و مهم ترین ان در امر گل و گیاه علاقه است . علاقه . بله درست خوانید ، اگر به موضوعی عشق بورزید ان موضع بهترین و سرحال ترین شکل خودش را به شما نشان میدهد . اگر حرف من را باور ندارید پس بگذارید مثالی از بانوان خوش ذوق اشپز برایتان بگویم . اگر از انها بپرسید راز موفقیت شما در غذا چیست ؟ می گویند با علاقه غذا پختن . اگر با عشق غذا را بپذید بهترین غذای جهان خواهد شد حتی اگر مواد اولیه ان گران قیمت نباشند . مطمئن باشید گیاهان هم علاقه شما را درک می کنند . 

 


۲_ با گیاهان مهربان باشید ! شاید با خودتان بگویید این نویسنده محترم ، وبلاگ گیاهی را با عاطفی اشتباه گرفته است اما باور کنید مهربانی معجزه میکند وقتی می خواهید به گیاه اب بدهید این کار را به اسانی و با صبر و حوصله انجام بدهید . درست مثل انکه می خواهید به فرزند خودتان اب بدهید . ایا باز هم خشونت به خرج می دهید ؟ خیر 

دقت کنید که بهترین اب برای همه گیاهان اب جوشیده سماور و سرد شده است که به مدت ۷ ساعت در جایی بماند . بگذارید اب با محیط گیاه شما هم دما شود و بعد به گیاه اب بدهید . اب شهری به دلیل داشتن فلوراید ( برای سلامت دندان ) و کلر ( برای ضد عفونی ) برای گیاه مضر است . 

وقتی اب میدهید این عمل را سعی کنید بسیار ارام انجام بدهید . شما ماشین نمی شویید بلکه به گیاه اب می دهید . اگر مستقیم اب را در گیاه سریع بریزید گیاهتان هم چنان تشنه خواهد بود پس اینکار را ارام انجام بدهید 


۳_ دیگر کمی از احساسات فاصل بگیریم و برویم سراغ موارد اصلی دیگر 

چه موقع اب بدهیم ؟ هر موقع خاک گیاه خشک شد ، البته در مورد گیاهان متفاوت فرق می کند و طبق یک عمل مشابه انگشت خود را روی خاک بگذارید اگر رطوبتی حس کردید که هیچ اما اگر خشک بود به گونه ای اب بدهید که گیاه سیر بشود 

سیر شدن یعنی چه ؟ یعنی از کف گلدان اب بیرون بیاید . 


ایا گیاه رطوبت می خواهد ؟  مگر می شود نخواهد ! من به شخصه برای گیاه هایم هفته دو بار غبار پاشی انجام میدم به جز برای سرخس ( روی سرخس اصلا اب نپاشید ) 

غبار پاشی چیست ؟ اب پاشی کردن از فاصله ای دور بر روی اطراف گیاه 

 روش دیگر برای رطوبت استفاده از سطل پر از اب به همراه سنگ زیر گلدان است .‌من اینکار را برای اگلونما و سرخس انجام میدهم .



خاک ؟ سبک ، مقوی ، بدون افت ( این موضوع رو برعهده فروشنده گیاهان می سپاریم )


کی گلدان عوض کنیم ؟ چند روش وجود دارد 

1. اگر گیاهان دیگر مثل سابق رشد نمی کند به کوچک بودن گلدان شک بکنید 

2. هر از گاهی کل گیاه را با خاک اطاقش از گلدان بیرون بیاورید ببینید آیا ریشه اطراف خاک گلدان را گرفته اند یا نه 



نور ؟ ایا گیاهتان گل می دهد ؟ اگر اری نور صبح به مدت ۴ ساعت برایش کافی است 

اگر گل نمی دهد نور مستقیم نمی خواهد ولی غیر مستقیم هرچی بیشتر بهتر . 


مکان گیاه را لطفا عوض نکنید ، گیاه از اسباب کشی خوشش نمی اید . لطفا صاحب خانه خوبی برای مستاجر خود باشد . 



کود ؟ لطفا سراغ شیمیایی نروید ! کود برای گیاه در فصل رشد لازم است . هفته یک بار به جای انکه اب بدهید کود مایع را با اب مخلوط کنید. و به گیاه بدهید . 

 چگونه مخلوط کنیم . یک بطری ۱ لیتری بر دارید و یک قاشق غدا خودی در ان کود بریزید . غلیظ درست نکنید وگرنه ریشه گیاه می سوزد . 



گلدان زهکش خوبی داشته باشد ؟ از زیر گلدان اب بیرون بیاید 


امیدوارم این تجربیات به شما کمک بکند و دیگر جمله کلیشه ای گل به دستم نمی آید را نگویید .


امیرحسین علیزاده