🌹  معرفی گیاه بنت قنسول  

گل یلدا که به آن گل بنت قنسول یا گل کریسمس نیز گفته می شود، اون ور ابیا بهش میگم poinsettia

نمی دونم تا به حال ترکیه یا سوریه یا لبنان رفتین یا نه . ولی توی اون کوچه های خوشگل ، پر شده از این گیاه های بنت قنوسل و کالانکوا و شمعدونی 

منظره بینظیره 

توی امریکا هم خیلی گیاه لاکچری به حساب میاد و شدیدا خوب فروش میده . زادگاهش میگن تو کشور مکزیکه . خیلی دنبال ریشه شناسیه اسمش گشتم . این اسم که مسلما عربیه . بنت که همون دختر میشه . قنسول هم به مغنی کنسولگری . حال ربطش رو نفهمیدم . شاید هم من اشتباه پیدا کردم . فارسیش میشه سرخ برگه  

خلاصه اگه چیزی دسگیرتون شد ، خیلی ممنون میشم بهم بگید . 

 

 

 

  🤔  ایا این گیاه ، سمیه ؟ ترکیب شیمیاییش چیه ؟ 

ابتدا عرض کنم که اگه حیوون خونگی مثل سگ یا گربه دارید ، بله سمیه !

گیاه بنت قنسول ، در بخش ساقه شیرابه داره و این شیرابه لاتکس نامیده میشود.

این گیاه  برای ما ادما سمی نیست، اما کسانی که به لاتکس حساس هستند ممکن است نسبت به آن واکنشهای آلرژیک نشان دهند.

جالب است بدانید اخیرا از مواد شیمیایی خاصی برای کوتاه نگه داشتن بوته های گل یلدا استفاده می شود و گیاه نسبت به این مواد خیلی خوب پاسخ می دهد. همچنین گل یلدا به صورت شاخه بریده نیز به کار میر ود و برای این منظور باید پس از قطع شاخه آن را در آب گرم 40 درجه سانتیگراد قرار دهید تا دوام آن در آب زیاد شود. برای آشنایی بیشتر با نحوه نگهداری گل یلدا در آپارتمان، شرایط محیطی و نحوه تکثیر آن با مجله دلگرم شوید.

 

 🌼  چی کار کنیم گل بده ؟ شرایطش ؟ 

بنت قنسول ، گیاهی روز کوتاه میباشد؛ یعنی گیاه در فصولی گل میدهد که در آنها، مجموعِ ساعاتی که هوا روشن است از مجموع ساعاتی که هوا تاریک است، کوتاه‌تر باشد.

بنابراین این گیاه در فصل پائیز گل میدهد و در تمام فصل زمستان نیز دارای گل میباشد.

برای آنکه گیاه شما در فصلهای سرد سال نیز گل دهد، باید گلدان گیاهتان را در محیط هایی قرار دهید که حتی در شب‌ هم هیچ نوری به آن نرسد.

من از ساعتای 2 بعد از ظهر به بعد ، دورش ، پلاستیک اشغالی یا اون سیاها که توش از اون چیزای خاک بر سری می ذارن میکشم .  😂

سپس زمانی که لامپها را خاموش کردید، میتوانید کیسه را از روی گیاه بردارید تا گیاهتان نفس بکشد.

تنها نکته مهم در نگهداری بنت قنسول این است که دمای خانه خود را زیاد بالا نبرید، چراکه دمای بالا از قرمز شدن گیاه شما جلوگیری می‌کند.

 

 

 

 

 

 🥀 چرا وقتی از گلخونه می خرم ، بعد از چند روز خشک میشه ؟ 

در شرایط آپارتمانی و گلخانه ای پاکوتاه  است و بلندی آن به 30 تا 50 سانتیمتر میرسد ولی در طبیعت به صورت درختچه است و گاهی ارتفاع آن به 3 متر نیز خواهد رسید. گل یلدا به رطوبت زیاد نیز دارد و غالبا بعد از خریداری از گل فروشیها به دلیل خشکی هوای محیط خانه، برگهایش خشک می شود.

 

اینو تاکید میکنم مجددا ؛ خیلی هاتون دیدم که می گید اون برگای قرمز رنگیش خشک میشه و میریزه و علتش کمبود رطوبته 





گیاه شناسی گل یلدا

گلهای گل یلدا کوچک و زرد رنگ یا سبز مایل به سفید است که به صورت مجتمع در وسط براکته های رنگین قرا گرفته است. آنچه باعث زیبایی بینظیر این گیاه شده است همان براکته های رنگین است که در رنگهای قرمز، عنابی، سفید، صورتی و کرم مایل به سفید دیده میشود. برگهای گیاه پنجه‌ای و همیشه سبز است و ساقه گیاه نیز دارای شیرابه‌ای به نام لاتکس می باشد.

 

 

 🌺 شرایط نگهداریش ؟ 


خاک: خاک مناسب برای پرورش گل یلدا یک سهم خاک پر قوت باغچه، یک سهم کمپوست، یک سهم ماسه یا شن نرم و یک سهم پیت است.

آبیاری: گل یلدا بسیار رطوبت پسند است و لی در عین حال اگر زیاد از حد آبیاری شود، خیلی زود ریشه های گیاه پوسیده میشود و گیاه از بین میرود. بسته به شرایط محیط آبیاری 2 تا 3 بار در هفته کافی است. دقت کنید گلدان از زهکش مناسب برخوردار باشد تا آب اضافی خارج گردد. همچنین توجه داشته باشید هنگام آبیاری، آب به برگهای گیاه نرسد زیرا باعث ایجاد لکههای سفید بر روی برگ می شود.


رطوبت: محیط منسب برای نگهداری گل یلدا بایستی نسبتا گرم و اندکی مرطوب باشد، البته اگر محیط بیشتر از نیاز گرم باشد، هنگام گل دهی به تاخیر می‌افتاد، لذا از قرار دادن گل در اطراف وسایل گرمایشی منزل خودداری کنید.

دما: بهترین دما برای گل یلدا بین 15 تا 24 درجه سانتیگراد است.

تغذیه: بهتر است هنگام گلدهی، گیاه را ماهی یکبار با کودهای مخصوص گلهای آپارتمانی موجود در بازار تغذیه کنید.


 

 

 

 

 💐 تکثیر ؟!


برای تکثیر گل یلدا باید از شاخه های چوبی یک ساله گیاه کمک گرفت. یعنی قلمه های انتخابی شما از همین شاخه های چوبی انتخاب می شوند تا پرورش گل یلدا به خوبی نتیجه دهد. برای کاشت بهتر قلمه بنت قنسول، منتظر خارج شدن شیرابه آن از ساقه باشید. برای خروج شیره گل یلدا ، آن را در ماسه نرم یا زغال چوب ساییده شده به شکل عمودی قرار دهید.

اضافات ساقه انتخابی خود را حذف کنید. شما می توانید برای تسریع تکثیر گل یلدا از هورمون ریشه زایی استفاده کنید. گلدان انتخابی شما باید از نظر قطری برابر با ۶ سانتی متر باشد.

با یک چاقوی تیز قلمههای انتهایی ساقه را جدا کنید.
برای ریشه دار شدن سریعتر قلمه ها میتوان آنها را در پودر هومون ریشه زایی فرو ببرید.
قلمه های بریده شده را در گلدانی حاوی ماسه و با قطر دهانه ۶ سانتیمتر بکارید.
زمان لازم برای ریشهدار شدن قلمه ها بین 5 تا 7 هفته است.


زمان مناسب قلمه زدن یلدا

گل یلدا را می‌توان از اسفند ماه، بهار تا اوایل تابستان، زمانیکه براکته‌های صورتی، قرمز و یا کرم رنگ تولید می کند، تکثیر کرد. البته اگر می خواهید گیاه گلدانی داشته باشید بهتر است قلمه خود را در شهریور ماه بگیرید.

در گلخانه ها ، هنگام قلمه زنی، قلمه های به خوبی ریشه زده و شکل می گیرند.البته در گلخانه نیز قلمه ها را باید زیر نور غیر مستقیم آفتاب قراردهید.

ساقه های خشک شده و قدیمی باید از قلمه های جدید حذف شوند زیرا این ساقه ها مانع از شکوفا شدن غنچه های جدید می شوند.


 

افت ها و بیماری ؟!

 


ریزش برگها :عامل آن می تواند کمبود نیتروژن خاک باشد . البته ضعف ریشه‌ها، آبیاری بیش از اندازه، بیماری‌های ریشه و مصرف زیاد کودهای شیمیایی هم می تواند باعث زردی و ریزش برگها شود .

ریزش برگهای پایینی :کمبود آب مهمترین دلیل ریزش برگهای پایینی گیاه است. همچنین لازم است بنت قنسول را آبیاری بارانی نکنید.

سوختگی کنار برگ :عامل آن کمبود کلسیم می باشد. نباید از کودهای دارای بنیان آمونیوم استفاده کرد .



منبع: سایت delgarm و ویکی پدیا و مجله علمی ساینس و کافه گلدون با کمی تغییر در گل زیبا