سانسوریا یکی از مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی محسوب می شود که نیاز به مراقبت دائمی ندارد، به همین دلیل به یکی از مناسب ترین گزینه ها برای زیبایی دکوراسیون داخلی منزل و یا محیط های اداری محسوب می شود.

این گیاه در دو نوع برگ نیزه ای و برگ شمشیری وجود دارد که هر دو نوع آن بسیار محبوب و پرطرفدار است. نوع شمشیری دارای برگ های پهن و کشیده است و نوع نیزه ای برگ هایی به حالت لوله ای شکل و انگشتی دارد.

سانسوریا

سانسوریا شمشیری در واریته های رنگی ابلق هم دیده می شود که نیاز به نور بیشتری نسبت به سانسوریای ساده دارد.

از جمله خواص اصلی سانسوریا ، پاکسازی هوای محیط است. این گیاه می تواند به خوبی سموم و گازهای آلوده ای مثل “تولوئن ” یا ” فرمالدئید ” را تصفیه کند، بنابراین بهترین گیاه برای فضای اتاق خواب محسوب می شود. 

 
آشنایی با گیاهان اکسیژن ساز و راحت الرشد برای منازل  



سانسوریا ابلق

خاک، آب، نور و مواد غذایی مورد نیاز گیاه سانسوریا

نور: گل سانسوریا نسبت به نور بسیار مقاوم است، اما نور کامل مناسب ترین نور برای این گیاه به خصوص نوع ابلق آن محسوب می شود .

دما: درجه حرارت مناسب برای گیاه سانسوریا در تابستان 24 درجه و در فصل زمستان 16 درجه است البته در زمستان تا دمای 10 درجه هم دوام می آورد.

آبیاری: معمولا با توجه به مطلوب بودن دما به یک بار آبیاری در هفته نیازمند است. توجه داشته باشد در زمان آبیاری مجدد خاک گلدان حتما خشک شده باشد، چرا که رطوبت بالا سبب چروکیده شدن برگ های سانسوریا می شود.

رطوبت: رطوبت معمولی خانه برای این گیاهکافی است و نیاز به رطوبت اضافی ندارد.

تغذیه: اضافه نمودن کودهای مایع یا جامد محلول در آب می تواند برای این گیاه مناسب باشد.

خاک مناسب: خاک کمپوست بهترین خاک برای کاشت برای سانسورسیا است.



نگهداری و مراقبت از گیاه سانسوریا

سانسوریا گلدان کوچک را نسبت به گلدان های بزرگ ترجیح می دهد بنابراین بهتر است مدام گلدان آن را تعویض نکنید. بهترین زمان برای تعویض گلدان سانسوریا سه سال یک بار است. برای تمیز کردن برگ های گل سانسوریا  می توانید از یک پارچه معمولی و یا اسفنج معمولی استفاده کنید، توجه داشته باشید که حتما این کار را به آرامش هر چه بیشتر انجام دهید تا به برگ ها آسیبی وارد نشود.



روش تکثیر سانسوریا

برای تکثیر سانسوریا ابتدا قطعات دو و نیم سانتی متری از برگ های سالم آن را برش دهید. سپس گلدانی از خاک شنی تهیه کنید و قطعات را تا حدی که نمی از آن ها در خاک باشد در آن فرو کنید. حالا خاک را آبیاری کنید و جهت تامین رطوبت بیشتر سطح آن را با پلاستیک بپوشانید، بعد از ظاهر شدن دو سه برگ قطعات را داخل گلدان با خاک کمپوست بکارید.




امیدوارم از خوندن این مطلب لذت برده باشید ...