۱_ گیاه اولی که به شما توصیه میکنم که هم زیبا هست و هم بسیار مقاوم ، نخل ماداگاسکار هست که دو روز پیش در مورد اون در همین سایت نوشتم . جهت اطلاعت بیشتر روی این لینک کلیک کنید . 



معرفی نخل ماداگاسکار


۲ _ گل ناز : برخی ان را گل یخی هم می گویند به دلیل مقاومت جالب در برابر سرمای زمستان و گلدهی در میان برف ها . این گیاه از شما فقط جای مناسب و نور گیر می خواهد و هفته ای یکبار تا دو بار در هوای گرم ابدهی نیاز دارد . در بیشتر خاک ها رشد می کند اما خاک سبک رو بیشتر دوست دارد . به کود انچنانی نیاز ندارد حتی برخی ان را مضر می دانند . گل های صورتی و قرمز رنگ زیبایی در همه فصل ها می دهد و سریع الرشد است . توصیه میکنم این گیاه را پشت پنجره باز یا در بالکن بگذارید چرا که هوای ازاد مناسب ان کی باشد . 

 

gole-naz

۳ _ برگ بیدی : گیاه ایرانی که به دلیل زیاد بودن مورد توجه قرار نمی گیرد اما بسیار زیبا با گل های سفید و رنگ بنفش ، ان را بسیار خاص می کند . شرایط نگهداری ان درست مانند گل ناز می باشد با این توصیف که نور کمتری نسبت به گل یخی می خواهد . این گیاه نیاز فضای باز بیرون بیشتر ترجیه میدهد . 



۴ _ قاشقی : در باور دیگران هر گیاهی که به شکل قاشق است را قاشقی می گویند اما ما در اینجان منظورمان قاشقی پیرومیای براق می باشد . گیاهی بی عار و ساده برای نگهداری . هفته ای یک بار تا دوبار ابیاری نیاز دارد ( هر وقت خاکش خشک شد سریع اب بدهید ) دقت کنید که به اب زیاد حساس است و خیلی زود ریشه ان می پوسد . از این گیاه به راحتی می توان قلمه گیری انجام داد . برگ های قاشقی را دو هفته یک بار با دستمال خیس تمیز کنید . رطوبت ان از همین راه تامین می شود . نور غیر مستقیم خورشید را می پسندد و در پشت پنجره جنوبی ( پشت به قبله ) بهتر رشد میکند . نور مستقیم برگ های ان را می پوساند . 


پپرومیا


۴ _ اگلونما و دیفن باخیا : دو گونه گیاهی از خانواده الاریسه که به شدت اکسیژن ساز هستند هستند و در نور کم رشد و فعالیت می کنند . البته اگر جای انها پر نور تر هم باشد بهتر است اما نور مستقیم برگ های انها را می سوزاند . ابیاری این گیاه هم هفته ای یک بار می باشد . چون در خانه نگهداری میشود بگاب چندانی نمی خواهد . هر وقت خاک سبکش خشک شد . به منظآر رشد بهتر این گیاه توصیه می شود هفته یک بار تا دوبار غبار پاشی انجام دهید . یا می توانید ان را در تشت ابی که درون ان سنگ است بگذارید . درون تشت را به گونه ای اب بریزید که اب به زیر گلدان نرسد . گل های این گیاه را قبل از رسیدن بکنید چون انرژی زیادی از گیاه میگیرد و قشنگی انچنانی هم ندارد . 



پتوس : بیشتر ایرانیها این گیاه را در خانه دارند اما اسمش را نمی دانستند . بعضی ها به این گیاه بالارونده هم می گویند از ان جهت که ساقه های ان را با نخ به دیوار اویزان می کنند . گونه ساده سبز ان نور کمی می خواهد حتی نور مهتابی اما گونه ابلق ان ( داری رده های سفید یا طلایی بر روی برگ ان ) نور غیر مستقیم افتاب را می خواهد . ابیار این گیاه هم هفته ای یک بار کافی است . در فصل پاییز و زمستان در خانه نگهداری کنید . دیگر فصل ها در بالکن بهتر رشد می کند . به سرما بسیار حساس است اما گرما را دوست دارد بر خلاف سرخس  . رطوبت زیادی نمی خواهد اما هرچه بیشتر باشد بهتر است . در داخل خاک بعضی از این گیاهان امکان دارد مگس ریز یا پشه جمع شود که می توانید با اغشته کردن دستمال کاغذی به اسپری حشره کش و کذاشتن ان در خاک گیاه انها را نا بود کرد . 


سانسوریا و کامپکت : سانسوریا هم از ان دست گیاهانی است که بیشتر ما در خانه داریم اما اسم ان را با نام های دیگر مثل زبان مادر شوهر یا خواهر شوهر ( فرقی ندارد جفتشان گاهی دراز است ) می شناسند . البته گونه دیگر سانسوریا را پا کوتاه هم می گویند . این گیاه هم بسیار اکسیژن ساز و بی عار است . اب چندانی نمی خواهد . هر وقت کاملا خشک شد . رطوبت هم ماهی یکبار غبار پاشی از دور کافی است . کلا اگر کار به کارش نداشته باشید رشد می کند . جایش را زیاد عوض نکنید . سعی کنید در اتاق خوابتان حتما از این دو گیاه داشته باشید . کامپکت کمی جدیدتر است . 


کاکتوس : بسیار کلیشه ای است و دیگر همه ان را می شناسند . به قدر کم رشد و سخت جان است که گاهی احساس می کنیم گیاه مصنوعی است . به هر حال هروقت خاکش خشک شد به ان اب بدهید . تمام شد رفت . سخت است ؟ 



 

کاکتوس,نحوه نگهداری کاکتوس,خاک مورد نیاز کاکتوس


ساکلونت ها : نمی دانم تا به حال به گوشتان تراریوم خورده است یا نه اما بیشتر گیاهان ان ساکلونت است . بسیاری به اشتباه به ساکلونت ها کاکتوس می گویند اما زمین تا اسمان با هم فرق دارند . کاکاتوس سالی دو سانت رشد میکند و بعضی ساکلونت ها تا ماهی ۱۰ سانت رشد می کنند . کاکتوس ادم را پیر می کند . ما ساکلونت گونه هتی بسیار زیاد و زیبایی دارد . مثلا کراسولا ها 

کراسولای اتشین که جلوی افتاب باشد ‌ کراسولا خرفه ای که برگ های قاشقی مانند دارد که بن سای درست می کنند ( درخت کوچک ) ، کراسولا غوره ای ، تسبح مانند و.... همگی از کاکتوس بیشتر رسیدگی می خواهند . هفته یک بار اب  


امیداوارم لذت برده باشید . 


نویسنده : امیرحسین علیزاده