دوستان ؛ شرایط نگهداریش رو میگم . اشتباهات خودتون رو دریابید ( پیدا کنید )

 

نور : این گیاه سایه دوسته .  این جمله رو ، از یک سایت امریکایی پیدا کردم که خیلی جالب بود واسم . 

شما از فلوریدا به امریکای جنوبی مخصوصا کشور پاناما ، حرکت کنید ، زیر سایه هر درخت ، صد ها گیاه ورنا میبینید . 

خب امکان داره با خودتون بگید که اخه مومن ،  اولا ما گالیور نیستیم ، ثانیا چه جوریه که تو محیط ازاد، مثل مرد رشد میکنه ولی تو خونه که از گل بهش کمتر نمی گیم خرابه ؟ 

سوال خوبی پرسیده شد . چون اونجا امریکاستتتت 😂😂😂 منم اگه امریکا بودم ، الان به جای نوشتن تو محیط بیان ، نویسنده آمازون بودم 😂

 

ببینید دوستان من ، این گیاه از افتاب مستقیم بدش میاد . پس بهتره بزارید یک جای خونه که روشن باشه ولی نور مستقیم بهش نخوره . فوقش اگه خورد ، نور اول صبح باشه ( البته تو تابستون کلا نور صبح هم واسش حرامه )

 

این از نور . پس دیگه لطفا نیاد تو پی وی من بپرسید که گیاهم جاش خوبه یا نه . دیگه خودتون  تصمیم بگیرید که کجای خونتون در مورد بحث نور این جوریه .

 

هوای ازاد و میزان رطوبت :

 

این گیاه ، به شکل زاید و الوصفی ، عاشق رطوبته ، ولی به همون شکل هم ، گردش هوا براش لازمه . منظورم چیه . 

من دارم سعی می کنم ، که محیطی رو به شما بگم که شبیه محیط اجدادش در امریکا و زیر سایه اون درختاست . 

اونجا روطوبت ، به خاطر هم جواری با اقیانوس اطلس ، خیلی زیاده . پس شما هم سعی کنید براش محیطی درست کنید که رطوبت داشته باشه . 

چه جوری ؟ یگ کاسه بردارین . توش سنگ بریزید تا لبه پر بشه . حالا کاسه رو پر از اب کنید . گیاه رو بزارید رو کاسه تا از تبخیر اون اب لا به لایه سنگای کاسه ، اسفاده بکنه .  دستگاه بخار سرد هم خوبه . گذاشتم دستمال خیسم خوبه ولی

اکیدا اعلام میکنم : به هیچ وجه ، برای این گیاه ، از غبار پاشی استفاده نکنید . چون روشش غبار پاشی صحیح رو نمی تونید انجام بدید پس لطفا نکنید . روش صحبح : اب رو با  کوچکترین قطرات : منظورم ابپاشای به درد نخور نیست ، از فاصله یک و نیم متری به سمت گیاه ، غبار پاشی میکنیم . اگه میتونید ، بسم الله ...

 

گفتم هوای ازاد : این گیاه رو اگه تو شهرهای به جز شمالی زندگی می کنید ، حق ندارید تو تراس نگه دارید . تو خونه و  پنجرها هم باز باشن تا گردش هوا داشته باشین . به یکی گفتم گردش هوا ، جلو گیاه پنکه گذاشته بود  . 😒 لطفا نکیند این ابتکاراتون رو 

 

 

پلیه ا میکرو فیلا ( ورنا)

 

جابه جا کردن مکان گیاه :

دوستان روایت داریم که هرکس  ، بعد از خریدن این گیاه ، جای گیاه رو توی خونه عوض کرد ، خدا در اون دنیا ، جای خوده بنده رو هر 5 دقیقه به 5 دقیقه عوض میکنه تا حالش جا بیاد  .  عوض نکینید دیگهههه اااا . این گیاه به تغییر جای زیاد حتی کم ، حساسه . میمیره .   انشالله که اون دنیا ، شما رو ساکن ببینیم . 😂😊

 

خاک :

 

خاک کنار درختا ، مملو از خاکبرگه و این گیاهم چون اونجا رشد میکنه باید خاکبرگش ، چی باشه   ؟؟؟؟ زیاد باشه ؟؟ نخیر 

باید متعادل باشه وگرنه با اب زیاد ، زود می گنده . ترکیب خاک رو خدمتتون عرض میکنم : 1/5 خاک برگ + 1/5 ماسه + 3/5 ، خاکایی که بهتون میدن و می خرین ( تو اونا معمولا باید سبوس برنج و کوکپیت و پیت ماس و پرلیت و مواد مغذی دیگه باشه )

 

خلاصه این گیاه سر خاک شما رو اذیت نمیکنه فقط زهکش خوبی داشته باشه !

 

ابیاری

ردیف متهم اول در شهادت مطلومانه این گیاه ، کسی نیست جز آب ؛

در واقع شما با دادن اب زیاد به این گیاه ، اب رو قاتل کردید . به طور میانگین ، هر 5 روز یکبار در فصل گرم و هر 8 روز در فصل سرد .   بهترین حالت هم اینه که انگشت مبارک رو تو خاک بکنید ، اگر رطوبت زیادی حس کردید اب ندید . تقریبا خشک بود ، اب بدید . 

 

پلیه ا میکرو فیلا ( ورنا)

 

کود : اینجا رو مطالعه کنید ....

 

 

حالا میریم سراغ نکات مهم ::

 

**این گیاه ، بعد یه مدت ، امکان داره گل صورتی رنگ بده که بعد تبدیل به تخم مشکی بشه . اونا توی خاک می افتن و به مرور گیاه تازه درست میشه .

میتونید اونا رو خودتون  بردارید و در یک محیط کشت خوب ، پرورش بدید .

 

***تکثیر : قلمه نزنید . دوستان قلمه این گیاه ، مثال حسن یوسف و قاشقی و شمعدونی ، اب خوردن نیست . زهر خوردنه . پس انجام ندین . 

بهترین کار ، تکثیر از ریشه است .

 

** اون دونه سیاه ها که در اومد ، گیاه ، خیلی حساس میشه . درست شبیه مادرایی که حامله هستند و خیلی باید مراقبشون بود . اینجوری ...

 

** توضیحات دوسال پیش من در مورد این گیاه هم در این لینک میتویند ببینید . 

 

ممنون .

 

پلیه ا میکرو فیلا ( ورنا)

 

لطفا دیگه ، این گیاه رو به کشتن ندید . اگه این شرایط رو ندارید ، نخرید .

 

** این گیاه ، گیاه حساسیه . اوایل فک می کردم راحت الرشد باشه ، ولی واقعا این طور نیست . در گلخونه هست ولی خونه نیست . 

 

موفق باشید .....

 

و من الله توفیق ...