کاکتوس سفالو سرئوس سنیلیس ( اگه تونستی سه بار ،اسمش رو  تند تکرار کن 😁)  که به نام‌های کاکتوس پیرمرد یا اولدمن نیز معروف است .  یکی از گونه های سفالو سرئوس که  بازیگر نقش اول فیلم های وسترن قدیمیه . منظورم اینه که توی مکزیک و تگزاس پیداش میشه و تقریبا 20 یا 30 سال مثل ... تلاش میکنه  و خودش رو میکشه که یک گل بده و بعدش با یک بذر افشانی حماسی ، تولید مثل خاک بر سری خودش رو انجام بده . . خب ندههههه ! مجبوری ؟؟؟ دم پیری و رو معرکه گیری !!!! با این وضع سکه و دلار و ....

 

شرایط نگهداری اولدمن

نور مناسب اولدمن :

مکانی با نور کامل خورشید مانند ، نور جنوبی ساختمان برای این گل مناسب است و لازم است از نور مستقیم در تابستان در مناطق گرمسیری در امان باشد.

 

دمای مناسب اولدمن :

دمای حداقل ۱۵ درجه سانتیگراد نیاز دارند . برای رشد بهتر، در دمای کمتر از ۱۵ درجه به گیاه اجازه خواب زمستانی دهید.

 

خاک مناسب اودمن :

از ترکیب خاک بسیار سبک نسبت به سایر کاکتوس ها استفاده کنید. از گلدان های لعاب دار سفالی به هیچ وجه استفاده نکنید. این گیاه خاک خشک را بیشتر ترجیح داده و آبیاری زیاد باعث بیماری یا پوسیدگی گیاه می شود.

 

آبیاری اولدمن :

بین وعده های آبیاری روی خاک تا ارتفاع ۵ سانتی کاملا خشک باشد. در زمستان آبیاری را تا یک یا دوبار در طول فصل کاهش دهید.

 

تکثیر اولدمن :

تکثیر کاکتوس پیر مرد از طریق کاشت بذر یا برش کاکتوس انجام میگیرد. کاشت بذر نیاز به خاک مناسب، نور کافی، دمای مناسب و رطوبت بالا دارد. تکثیر از طریق برش نیز، باید به گونه ای باشد کاکتوس به اندازه ای رشد کرده باشد که بتوان نتیجه ی مطلوب گرفت.پس از برش کاکتوس بهتر است سطح برش خورده را قارچ کشی کرده و قسمت جدا شده را در مکانی سایه و نسبتا خنک نگهداری کرد تا قسمت برش خورده کاملا خشک شود و به اصطلاح پینه ببندد سپس در خاکی با زهکشی بالا کاشته و مجددا در مکانی خنک و روشن نگهداری کرد و پس از گذشت ده الی پانزده روز بعد از کاشت کم کم آبیاری شود. پس از آن میتوان کاکتوس کاشته شده جدید را کم کم به محیطی آفتاب گیر منتقل کرد.