شپشک ارد لود

 

شپشک آرد آلود حشره ای است که در مکان هایی گرم و مرطوب فعالیت دارد و به همین خاطر است که اغلب روی گیاهانی که در فضای بسته مثل خانه یا گلخانه دیده می شود.

 

این حشره با طول تقریبی ۳ میلی متر و دارای پوشش کرک مانند سفیدی است که سراسر بدن را پوشانده است. آنها در هنگام تغذیه لایه آردی و سفیدی را ترشح و از خود بر روی گیاه باقی می گذارند و سپس زیر همین پوشش موم مانند تخم گذاری می کنند. با وجود این ویژگی های ظاهری، نام آرد آلود به آنها اختصاص داده شده است.
این آفت به صورت گروهی روی قسمت های متفاوت گیاه در محل اتصال برگ به ساقه، در زیر پوسته های زخمی بین گلبرگ ها و کاسبرگ های گل ها و گاهاً در محل اتصال ساقه با ریشه مشاهده می شود و مشکلاتی را برای گیاهان به وجود می آورد. 

 

گیاه رو چی کارش میکنه >؟؟ 

آنها با مکیدن شیره گیاهان میزبان خود به آنها آسیب می رسانند و مانند بسیاری از آفات تمایل به رشد جدید دارند. با گذشت زمان ، آسیب آنها باعث زرد شدن برگ ها و در نهایت ریزش آنها می شود. همچنین می توانند باعث ریزش زودرس میوه ها ، خرابی سبزیجات و ریزش جوانه های گل شوند. در یک هجوم بد ، مواد دفعی مومی آنها (که به آن عسلک نیز می گویند) باعث ایجاد قارچ و کپک می شوند که آسیب را دو چندان خواهد کرد.

 

بیشتر رو کدوم گیاه ها این شپشک رو میبینیم ؟؟؟

روی همه ! به صغیر و کبیر رحم نمی کنه . اما احساس میکنم روی حسن یوسف و کالانکوا زیادتر دیده میشه . کلا حسن یوسف علی رقم این که خیلی خوشگله ولی منبع افته .انگاری بچه ناخواسته بوده که بهش واکسن نزدن .  برای همون من از بقیه گیاهام دور نگهش میدارم ..  

به قول مشهدی ها : از کوجا پیداش مِرِه ؟؟ یعنی چی باعث به وجود اومدن این افت می شود ؟  

قضیه اول تخم مرغ بوده یا اول مرغ ؟  خب اگر گیاه رو خریدین و روش نوبد و بعدن پیداش شد دو تا علت داره . یا از گیاهای دیگه بهش متقل شده یا موقعی که خریدین ، تخمای این شپشک روی گیاه مونده و تو خونه شما به دنیا اومده . گرفتی چی شد ؟؟ 

 

 

اگه گیاهمون بهش دچار شد چی کار کنیم  ؟

معمولا وقتی شما به گیاهتون اب میدین و کود میدین ، گیاهتون شیره غلیظ تری درست میکنه . از اونطرف این موجود نچسب ، بیبشتر از گیاه شما خوشش میاد و ازش تغذیه میکنه . پس اگر دیدین اولین گام قطع کردن کود دهی و ابیاری زیاده . 

 

دیگه چی کار کنیم ؟؟ 

اشکالات پوسته پوسته روی  گیاهان را می توان با جریان آب شست. در صورت لزوم درمان را تکرار کنید. این بهترین حالت برای کنترل آلودگی های کوچک گیاهان حساسی است که درمان شدید را تحمل نمی کنند. اما اگر تحمل می کنند ، ....

دیازینون ؛ اینو بزنین .  یک بطری 1 لیتری بردارین و توش اب بریزین . با سه تا قاشق پر غذاخوری از همین ماده . هم بزنین . هر 2 دهفته یکبار به گیاه ابپاش کنید . هرموقع از بین رفت دیگه تموم کنید این کار رو . بیشتر از یک ماه این عمل رو انجام ندیدن . با این زود از بین میرن