با سلام . 

این روزا ادم اسمای  عجیب و غریبی رو می شنوه  . مثلا گیاه جون من یک برگ بده یا گیاه بنزینی یا مثلا برگ هندوانه یا مرغ بهشتی یا قلب خونین . 

امروز هم گیاهی رو معرفی می کنم که جدیدا مد شده در آپارتمان نگه می دارند ‌ .  

شاید دقت کرده باشید یا نه ، من در عنوان متن  به جای استفاده از دیوونه از دیونه استفاده کردم . اتفاقا اشتباه نکردم ‌ . منظور من یک گیاه احمق و دیوونه نبود بلکه گونه ای از گیاهان حشره خوار به اسم دیونه ( dionea ) بود .

 

دیوونه حشره ای

 

 

 

مگس برای استفاده از شیره ترشحی گیاه دیونه به سوی برگ پرواز می‌کند، روی برگ می‌نشیند و به تدریج حرکت می‌کند . مگس بسیار دقت می کند که یک وقت خرطوم یا پاهایش به کرک های بسیار حساس گیاه نخورد . کرک ها مثل مین در زمین جنگ می می مانند . سرعت بسته شدن دو گلبرگ گیاه ، ۰.۷ ثانیه است .  برنده این جدال حساس کیست ؟ لحظه ای اشتباه از سوی حشره مجال فرار به او نمی دهد . 

 

 

در کتاب رفتار شناسی ارنست مایر آمده است که : 

 

جانوران برای شکار دو ملاک را در نظر می گیرند . اول داشتن ارزش غذایی بالا و دوم راحت الشکار بودن شکار ! اما گاهی ارزش غذایی آنقدر مهم میشود که شکارچی  شرط دوم را رعایت نمی کند .

در این بحث ما ، حشره هم سخت بودن شکار را می داند و هم ارزش بالای گیاه دیوونه را ، حشره ( معمولا مگس ها )  به شکل عجیبی سرعت حرکتش را اگر ×۱۶ بکنید ، گویا هم چنان در حال مشاهده اسلوموشن هستید . 

 
ادامه این مستند نوشتاری را در ادامه مطلب ملاحضه بفرمائید...