آنوخ ، گیاهی خوش طمع کرد ها

 

این گیاه هم خاصیت داروئی دارد و هم خاصیت غذایی . کاکوتی اغلب در درمان اختلالات گوارشی نظیر اسهال و دل پیچه کار برد دارد .در شمال خراسان بیشتر آنخ را به همر اه چای دم میکنند و اینگونه طعم خوبی را به چای اضافه میکند و بعضی اوقات هم آنخ را به تنهایی دم میکنند که این روش هم بسیار مورد استقبال است و آب جوش ، رنگ سبز و خوش بویی را به خود میگیرد.

این گیاه چند ساله است وبوته های آن پرپشت و ارتفاع آن بین 20 تا 50 سانتی متر می باشد و در آذربایجان به آن کهلیک اُتی و یا کلکوتی(به معنای علف کبک) می گویند . ( اینو من خودم نمی دونستم فقط از نت برداشتم )


آویشن بیشتر در بیماریهای تنفسی استفاده می گردد ولی کاکوتی اغلب در درمان اختلالات گوارشی نظیر اسهال و دل پیچه کار برد دارد . چوپان ها و کوه نوردان کاکوتی تازه را جمع آوری می کنند و چای آن را گوارا ترین نوشیدنی می دانند. کاکوتی را از آن جهت به دوغ اضافه می کنند که اثرات سوء گوارشی آن نظیر دل درد و دل پیچه کاهش میدهد.


کاکوتی دارای گل های بنفش است”از برگ های خشک شده و خردشده کاکوتی به عنوان طعم دهنده در دوغ استفاده می شود.استفاده از این گیاه کمی هم به عنوان ادویه در غذاها کاربرد دارد و عطر آن بسیار نزدیک به آویشن و Oregano است و برخی از دوغ های بسته بندی شده در ایران این ادویه را دارند.


از آنجا که آنخ یا همان کاکوتی گیاهی است که هیچگونه عوارض جانبی ندارد و بسیار ارزان و در دسترس است مصرف آن را به شما توصیه می کنیم.چای کاکوتی بعد از غذا نه تنها مانند چای سیاه آهن بدن را دفع نمی‎کند بلکه هضم غذا را آسان می‎‎کند.

 

 

آنوخ ، گیاهی خوش طمع کرد ها