خب در مطلب قبل در مورد اکسیداسیون کردن مواد پسمانده صحبت کردیم . اما در این مطلب در مورد کود هایی صحبت می کنم که می توانید بدون پوسیدگی و زیرخاکی کردن انها ، به طور اماده استفاده کنید . 

1 - پوست تخم مرغ : وقتی تخم مرغ درست می کنید ( سرخ کردن ) پوست ان را بشورید ( کاملا ) و سپس ریز و اگر مقدور است به شکل پودر در بیاورید . گیاهان به خصوص انهایی که فصل گلدهی دارند به کلسیم نیاز مبرم دارند . اگر هم تخم مرغ اپ پز می کنید ، ابی که داخلش تخم مرغ رو اب پز  کردید وقتی سرد شد به گیاه بدهید . 
پوست تخم مرغ خاک را بازی می کند پس از دادن بیش از حد ان خود داری کنید . می توانید در اب مخلوط کنید و دو هفته یکبار به گیاه بدهید . 

اب اکواریوم برای گیاهان

2 - بهترین کود اب اکواریوم است : وقتی می خواهید اب ماهی را عوض کنید ان اب را به گیاه بدهید چرا که سر شار از نیتروژن می باشد . 

تنباکو برای رشد گیاهان

3 - تنباکو : اگر خدایی نکرده قلیانی هستید ، تنباکو چوب یا تنباکو سنتی را در اب حل کنید و به گیاه بدهید ( دقت شود تنباکو های بازار با طعم های مختلف دارای مواد شیمیایی بسیار مضری هستند و لطفا به گیاه ندهید چه برسه به خودتان )

ذغال در خاک گیاهان

4 - ذغال را ریز کنید و به داخل خاک منتقل کنید . ذغال خاصیت ضد قارچی دارد . 


5 - تفاله دمنوش مثل بابونه را  در اب بریزید و ان اب را به گیاه بدهید ، اگر هم خواستید خود چای بابونه را بدهید . دقت شود تفاله را به گیاه ندهید زیرا حشره جمع می شود . گیاه قهوه دوست ندارد 

آهن در خاک گیاهان

6 - میخ یا هر چیز اهنی که نیاز ندارید داخل خاک بزارید تا گیاه از اهن ان استفاده کنید ( دقت کنید کلا اهن گیاه رو سبز می کنه پس به گیاه هایی که رنگیزه غیر سبز دارند کود اهن ندهید )


7 - اب قند : 

آمپولی برای ما ادم ها  وجود دارد که تنها یکبار در زندگی فرد به او زده می شود مثلا وقتی فشار خون بالای ۲۰ می رود  . اگر گیاهتان دیگر پژمرده شد و کاری از دستتان بر نیامد به او تنها یکبار در عمرش اب قند بدهید . مثلا من یک کالانکوا داشتم که در اب ریشه دارش کردم و وقتی به خاک بردمش به دلیل عدم تحمل شرایط خاکی پژمرده شد و تا یک ماه سر حال نیومد . بعد از دادن اب قند ماشاالله یک عالم جوونه زده و واقعا خودش رو گرفته . 



  اب اکواریوم برای گیاهان

تنباکو برای رشد گیاهان  ذغال در خاک گیاهان