اگر به دنبال گیاهی می‌گردید که علاوه بر زیبایی، سازگار، مقاوم به سرما و گرما باشد و در تمام طول سال سبز و بدون خزان باشد شمشاد طلایی انتخاب مناسبی برای شما می‌باشد.

این گونه شمشاد از گونه‌های بسیار متداول و معمول در شمال ایران بوده و بنا به شرایط محیطی منطقه به مقدار زیادی تولید و مصرف می‌گردد و دارای تلفیقی از رنگ سبز و زرد است.

اسم علمی این گیاه Euonymus japonicus، از خانواده celastraceae می‌باشد. این جنس شامل ۱۷۶ گونه مختلف از گیاهان خزان کننده و همیشه سبز می‌باشد.

گونه مورد نظر، بومی ژاپن بوده و ارتفاع آن در طبیعت به ۴ متر هم می‌رسد. درختچه همیشه سبز با برگ‌های درشت، براق، بیضی شکل که در سایه رنگ سبز ملایم و در روشنایی آفتاب دارای لبه‌های زرد طلایی براق است. گل آذین آن به طول ۵ سانتی‌متر و گل‌های آن سبز مایل به سفید است و در وسط بهار ظاهر می‌شود. شمشاد رسمی میوه‌های صورتی و نارنجی دارد.

شمشادشمشاد طلایی دارای رشد سریع و برای استفاده به عنوان یک پرچین رنگارنگ، یا یک گیاه تزیینی زیبا مناسب است. می‌تواند طیف گسترده ای از شرایط را تحمل کند و بسیار سازش‌پذیر و مقاوم است، حتی به خوبی در مناطق ساحلی رشد می‌نماید. اما محیط مناسب برای شمشاد طلایی رسمی، آفتاب کامل با رطوبت متوسط است. رنگ‌های درخشان، و رشد آسان از مشخصات این گیاه زیبا است.

شمشاد سبز و طلایی

مهم‌ترین مسئله در مورد این نوع شمشاد، نگه‌داری آن خارج از آپارتمان در فصل تابستان و دادن کود کافی در زمستان و قرار دادن گیاه داخل آپارتمان در محل خنک می‌باشد.


 شمشاد طلایی
          

شرایط نگهداری شمشاد طلایی:

نور: به نور متوسط تا زیاد نیاز دارد.
آبیاری:  آبیاری شمشاد باید بطور منظم انجام شود و خاک گیاه بهتر است قبل از آبیاری مجدد مرطوب باشد.
رطوبت: رطوبت ۵۰ تا ۷۰ درصد برای این گیاه لازم است.
خاک: خاک باغچه با کمی ماسه برای رشد شمشاد مطلوب می‌باشد. این گیاه در هر نوع خاک با زهکش خوب رشد می‌کند و خاک قلیایی را ترجیح می‌دهد.
کود: به این گیاه می‌توان به میزان ۵ گرم در لیتر، هر دو هفته یک‌بار، از اردیبهشت تا شهریور کود داد.