شرایط نگهداری کاکتوس سمپریوم لب ماتیکی : ساکولنت زیبای سمپریوم تکتوروم معروف به سمپریوم لب ماتیکی به دلیل زیبایی و نگهداری آسان جز کاکتوس‌ها محبوب محسوب می‌شود. ساکولنت سمپرویوم لب ماتیکی از خانواده کراسولاسه می‌باشد که دارای بیش از ۴۰ جنس می‌باشد. 

نام علمی سمپرویوم لب ماتیکی Sempervivum tectorum است و جز گیاهان همیشه‌سبز می‌باشد. این گیاه گوشی می‌تواند آب را در بافت‌های خود ذخیره کنید و خشکی را به خوبی تحمل کند. از این گیاه به‌عنوان یک گیاه زینتی استفاده می‌شود. برگ‌ها همیشه شاداب است و نوک برگ‌ها می‌توانند بنفش، قرمز، قهوه‌ای، زرد باشند. گل‌ها به روی ساقه به وجود می‌آیند و بسته به نوع گیاه می‌توانند به رنگ‌های صورتی، قرمز، بنفش باشند. رنگ این گیاه معمولاً بستگی به دما و نور دارد و می‌تواند در شرایط مختلف مقداری تغییر رنگ داشته باشد. سمپرویوم لب ماتیکی بومی افریقا می‌باشد.
سمپرویوم لب ماتیکی برعکس بسیاری از کاکتوس‌ها به سرما مقاوم می‌باشد و بعضی از گونه‌های آن تحمل دما تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد زیر صفر رادارند. ازاین‌رو از این گیاهان در فضاهای باز نیز می‌توان استفاده کرد.

شکل ظاهری سمپریوم لب ماتیکی:
شکل ظاهری سمپرویوم لب ماتیکی و اچوریا بسیار شبیه به هم می‌باشد،معمولاً سمپرویوم در شرایط مناسب توده‌های بسیار زیبایی ایجاد می‌نماید، البته گل‌های آنها به زیبایی گل اچوریا نمی‌باشد. از نظر ظاهری شکلی شبیه به رز دارد.برگ‌ها ی تخم‌مرغی شکل فاقد ساقه و در انتها به هم چسبیده‌اند و گل‌های آن به‌صورت خوشه‌ای است. این گونه ساکولنت دارای برگ‌های پوشیده از کرک و متمایل به قرمز می‌باشد.


شرایط نگهداری کاکتوس سمپریوم لب ماتیکی:

دما:
سمپرویوم لب ماتیکی به گرمای بیش‌ازحد حساس بوده و بهتر است در جاهای خنک نگهداری شود. در دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد بیشتر رشد را خواهد داشت.

خاک مناسب سمپریوم لب ماتیکی:
سمپرویوم لب ماتیکی به خاک با زهکشی مناسب که آب زیادی را در خود نگه ندارد احتیاج دارد. می‌توان از ترکیب ماسه و کوکوپیت یا پیت ماس استفاده کرد.

نور:
به نور بیش‌ازحد و شدید حساس می‌باشد و ممکن است نور شدید بخصوص در فصل تابستان باعث سوختگی گیاه شود. بهتر است در مکانی با نور ملایم نگهداری شود.

آبیاری سمپریوم لب ماتیکی:
سمپرویوم لب ماتیکی به آبیاری منظم احتیاج دارد مانند همه ساکولنت ها. در فصل رشد آبیاری را بیشتر کنید و در فصل استراحت یا خواب گیاه آبیاری را به حداقل برسانید. در فصل رشد معمولاً هفته‌ای یک بار آبیاری کافی می‌باشد.


بیماری‌های سمپریوم لب ماتیکی:
سمپرویوم لب ماتیکی به پوسیدگی ریشه حساس می‌باشد 

خب حالا چه کار کنیم ؟ 


رژلبش  رو عوض کنید .😂😂


شوخی کرد بابا   بهتر است بیش از حد آبیاری نشود. همچنین آفت‌هایی مانند شپشک آرد آلود نیز می‌توانند این گیاه را تحت تاثیر و نابودی قرار دهد .

روش تکثیر سمپریوم لب ماتیکی:
تکثیر سمپرویوم لب ماتیکی معمولاً از طریق پاجوش یا بذر انجام می‌شود. که تکثیر از طریق پاجوش یا قلمه مرسوم‌تر می‌باشد.



منبع: میهن کاکتوس


این مطلب رو از میهن کاکتوس کپی کردن چون تازه امروز این گیاه رو خریدم و در آینده حتما تجربه خودم رو هم در خدمت شما خواهم گذاشت.  ممنون از سایت میهن کاکتوس 


مطلب موقتی 😑